Papaproof

Werk jij papaproof?

Dat was de vraag die we met het Platform Vrouwenkracht aan Kempense kmo’s en hun werknemers stelden. Of anders geformuleerd: hebben werknemers in jouw bedrijf 10 dagen geboorteverlof?

Zei je ja?

Als ze daarop positief antwoordden, maakten we daar graag reclame voor. Zo zouden we hun bedrijf vermelden:

  • in de magazines of de brochure van partnerorganisaties
  • op de projectwebsite
  • in onze sociale media

Het bedrijf kreeg van ons ook een digitaal Papaproof-label voor op de bedrijfswebsite én een raamsticker die dat ook duidelijk maakte aan hun klanten.

Een clip over de Meerhoutse bvba Beko, een ambachtelijke schrijnwerkerij die voor haar personeel gezinsvriendelijke maatregelen neemt.

Geboorteverlof: voordelen

Werkgevers hebben er voordeel bij om hun werknemers geboorteverlof toe te kennen. Wat denk je van:

  • Gelukkige ouders zijn gelukkige werknemers. Gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige werkgevers, organisaties én klanten.
  • Oudervriendelijke organisaties / bedrijven zorgen voor minder stress, burn-out en absenteïsme.
  • Oudervriendelijke organisaties / bedrijven zijn aantrekkelijk om nieuwe werknemers aan te spreken. Vacatures worden beter ingevuld.
  • Een werknemer die zich goed voelt, is een gemotiveerde werknemer en presteert beter.
  • Gezinsvriendelijke bedrijven leiden tot open communicatie.
  • Werknemers krijgen de kans om over hun gezinsleven te vertellen tegen collega’s. Dit zorgt voor een betere werksfeer.

Meer over dit project

Waarom?

In 2016 speelde actrice Inge Paulussen in huiskamers voor een groep vriendinnen Tijgers aan de haard, een monoloog over mannen- en vrouwenrollen. In de nagesprekken bleek al vlug dat jonge vrouwen nog altijd heel veel zorgende en huishoudelijke taken op zich nemen.

Zeker vanaf het moment dat er kinderen zijn, komt dat stereotiepe rollenpatroon op de proppen. Papa’s willen blijkbaar wel huishoudelijke en zorgtaken op zich nemen, maar het is niet altijd vanzelfsprekend om daar geboorte- of ouderschapsverlof voor te nemen, ook al is dit voor vele papa’s een recht. Cijfers beamen dat: 15 à 20% van de vaders neemt helemaal geen geboorteverlof op. Van zij die het wel opnemen, neemt weer 1 op de vijf niet alle dagen op.

Met deze campagne willen we werkgevers oproepen om geboorteverlof te stimuleren bij hun werknemers.

Werknemers die hun bedrijf nomineerden

  • Brandweer Zone Antwerpen
  • Everon Lighting
  • Johnson & Johnson-Janssen
  • MPI Oosterlo vzw
  • Jacques IJS nv
  • Kemin Europa nv
  • Pixeo
  • Sablo
  • Würth Belux nv

Onze partners

  • AIF vzw
  • Viva-SVV
  • ACV Provincie Antwerpen
  • Femma
  • beweging.net Mechelen-Turnhout

Wie deed het?

Viviane Schuer

Viviane Schuer

Periode

2017-2018

Waar?

arrondissement Turnhout
Back to top button

Onze website gebruikt cookies om jouw bezoek aan onze website te verbeteren. Klik op de schuifknop om je voorkeuren op te slaan of aanvaard al onze standaard-cookies.

Cookie-instellingen

Hier kan je aankruisen welke cookies je al dan niet wil toelaten. Klik op de bewaarknop om je keuzes te bewaren.

Functionele cookiesDeze cookies zijn minimaal nodig om de website goed te laten werken.

Statistische cookiesDie brengen, volledig anoniem, jouw gebruik in kaart voor analyse en onderzoek. Dat gebeurt o.a. geanonimiseerd voor Google Analytics.

Sociale mediakoppelingenDie zorgen voor een optimale wisselwerking met sociale media zoals Youtube, Twitter, Facebook of Instagram.

AdvertentiecookiesDie gebruiken we normaal niet.

Andere cookieszoals bijv. die van Publiq om de UiT-agenda te laten werken