De gouden jaren van de balorkesten

Karel Michiels blikt nostalgisch terug op de gouden jaren van het balorkest, de tweede helft van de twintigste eeuw.

Lang voor er deejays waren, speelden de balorkesten ten dans. Echte muzikanten die alle stijlen beheersten, van chachacha tot Vlaamse schlagers, van rock-’n-roll tot Vogeltjesdans, van Du tot La Bamba. De balorkesten waren overal: in de parochiezaal, op het trouwfeest, in de baancafés.

Op basis van zijn gelijknamige boek brengt Karel Michiels een nostalgische terugblik op de gouden jaren van het balorkest, de tweede helft van de twintigste eeuw. Hoe zijn ze eind jaren 50 ontstaan? Wie stak er bovenuit in de sixties en seventies? Welke artiesten gingen met succes solo? Wat waren de grote evergreens? Zijn coverbands de nieuwe balorkesten?

Jo Leemans, Bobby Setter, Lou Roman, Tony Servi, Romain Schoonis, Coco Jr. …: ze komen allemaal aan bod in deze lezing vol muziek, verhalen en weetjes.

Karel Michiels

(°1960) werkt als freelancejournalist onder meer voor De Standaard. Hij heeft boeken geschreven over reizen, voetbal, reggae en cannnabis.

Deze lezing aanvragen?

  1. Lees eerst onze voorwaarden door en over hoe we werken
  2. Bel 014 95 35 43 of mail Viviane. Bij haar kom je te weten hoe je de begeleider kan contacteren. Dan kan je daarmee rechtstreeks een datum en een plaats afspreken.
  3. Afspraak geregeld? Vraag de activiteit dan online bij ons aan.

Wat je nog moet weten

  • Je betaalt voor deze lezing 50 euro.
  • Duur: 100 minuten
  • Als organisator zorg je voor een laptop, een beamer, een scherm en een geluidsinstallatie
Back to top button

Onze website gebruikt cookies om jouw bezoek aan onze website te verbeteren. Klik op de schuifknop om je voorkeuren op te slaan of aanvaard al onze standaard-cookies.

Cookie-instellingen

Hier kan je aankruisen welke cookies je al dan niet wil toelaten. Klik op de bewaarknop om je keuzes te bewaren.

Functionele cookiesDeze cookies zijn minimaal nodig om de website goed te laten werken.

Statistische cookiesDie brengen, volledig anoniem, jouw gebruik in kaart voor analyse en onderzoek. Dat gebeurt o.a. geanonimiseerd voor Google Analytics.

Sociale mediakoppelingenDie zorgen voor een optimale wisselwerking met sociale media zoals Youtube, Twitter, Facebook of Instagram.

AdvertentiecookiesDie gebruiken we normaal niet.

Andere cookieszoals bijv. die van Publiq om de UiT-agenda te laten werken