Lobbyen in de Wetstraat

Lobbyen: het is van alle tijden. Iedereen doet het, en ook in de Wetstraat. Dominique Soenens schreef en praat erover.

Maar wat als sommige lobby’s veel meer invloed hebben op de Wetstraat dan andere? En wat als lobbyisten bepalen wat politici beslissen?

Hoe werkt lobbyen concreet?

In zijn boek Lobbyen in de Wetstraat – en de bijhorende lezing – bekijkt Dominique Soenens concrete gevallen van lobbyen. Zoals: twee dokters die wel heel veel reclame maken voor een bepaald geneesmiddel en ervoor zorgen dat politici zich achter hun boodschap scharen. Of Electrabel dat er voor zorgt dat de kerncentrales in ons land ook na 2025 zullen openblijven. Of ook nog: waarom België wellicht zal kiezen voor het F-35 gevechtsvliegtuig als opvolger van de F-16, terwijl het peperduur is en een waslijst aan mankementen heeft. Grasduinend doorheen die concrete dossiers licht hij toe hoe lobbyen in ons land werkt en onze democratie in gevaar brengt.

Dominique Soenens

Dominique Soenens is onderzoeksjournalist, van opleiding filosoof en communicatiedeskundige. Hij schrijft over alles wat hem interesseert: van arbeidsmarkt over technologie tot wetenschap. Dominique werkt onder meer voor Apache.be, Knack.be en EOS Magazine en was daarvoor aan de slag bij De Morgen en Vacature Magazine.

Praktisch

Hoe vraag je deze lezing aan?

Wat je nog moet weten

  • Je betaalt voor deze activiteit 50 euro.
  • Als organisator zorg je voor een beamer, een scherm en een micro.
  • Duur activiteit: 1 uur + mogelijkheid tot vragen
  • Minimum aantal deelnemers: 10

Geef een reactie

Back to top button

Onze website gebruikt cookies om jouw bezoek aan onze website te verbeteren. Klik op de schuifknop om je voorkeuren op te slaan of aanvaard al onze standaard-cookies.

Cookie-instellingen

Hier kan je aankruisen welke cookies je al dan niet wil toelaten. Klik op de bewaarknop om je keuzes te bewaren.

Functionele cookiesDeze cookies zijn minimaal nodig om de website goed te laten werken.

Statistische cookiesDie brengen, volledig anoniem, jouw gebruik in kaart voor analyse en onderzoek. Dat gebeurt o.a. geanonimiseerd voor Google Analytics.

Sociale mediakoppelingenDie zorgen voor een optimale wisselwerking met sociale media zoals Youtube, Twitter, Facebook of Instagram.

AdvertentiecookiesDie gebruiken we normaal niet.

Andere cookieszoals bijv. die van Publiq om de UiT-agenda te laten werken