Een duivelse transitie

Wanneer na de Tweede Wereldoorlog de ware omvang van de gruweldaden van de nazi’s aan het licht komt, is er een vraag die de wereld bezig houdt: hoe was het menselijk mogelijk die misdaden te begaan?

Aanvankelijk werden de daders van de Shoah als uitzonderlijk kwaadaardige sadisten en psychopaten beschouwd. Uit verder onderzoek bleken veel daders echter eenvoudige burgers te zijn met normale gezinslevens en heel gewone sociale relaties. Vanuit die opmerkelijke vaststelling groeide de aandacht voor het zogenaamde daderperspectief: Hoe zijn schijnbaar ‘gewone’ mensen in staat anderen de meest gruwelijke dingen aan te doen?

De lezing ‘Een duivelse transitie’ gebruik naast historische voorbeelden, ook sociaal-psychologische onderzoeken om de tijdloze mechanismen achter collectief geweld te laten oplichten. Ze biedt een boeiende invalshoek voor het begrijpelijk maken van massageweld, zowel in historische voorbeelden als in de actualiteit (terrorisme – Jihadistrijders) en zelfs in de dagelijkse leefwereld van jongeren op school, in de metro of het winkelcentrum.

Praktisch

Hoe vraag je deze lezing aan?

Wat je nog moet weten

  • Begeleiding: iemand van Kazerne Dossin
  • Je betaalt voor deze lezing 350 euro.
  • De lezing duurt standaard 2u, maar kan ingekort worden tot 1,5u maar ook uitgebreid naar 3u.
  • Als organisator zorg je voor laptop, beamer, geluidsinstallatie en eventueel microfoon bij grote groepen.
  • Een goede wifi-verbinding als het kan.
Back to top button

Onze website gebruikt cookies om jouw bezoek aan onze website te verbeteren. Klik op de schuifknop om je voorkeuren op te slaan of aanvaard al onze standaard-cookies.

Cookie-instellingen

Hier kan je aankruisen welke cookies je al dan niet wil toelaten. Klik op de bewaarknop om je keuzes te bewaren.

Functionele cookiesDeze cookies zijn minimaal nodig om de website goed te laten werken.

Statistische cookiesDie brengen, volledig anoniem, jouw gebruik in kaart voor analyse en onderzoek. Dat gebeurt o.a. geanonimiseerd voor Google Analytics.

Sociale mediakoppelingenDie zorgen voor een optimale wisselwerking met sociale media zoals Youtube, Twitter, Facebook of Instagram.

AdvertentiecookiesDie gebruiken we normaal niet.

Andere cookieszoals bijv. die van Publiq om de UiT-agenda te laten werken